وبلاگ کتابخانه عمومی فرزانگان
میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل صدیقه کبری ، حضرت فاطمه زهرا (س) مبارک
یک شنبه 31 فروردين 1393 ساعت 8:38 | بازدید : 244 | نویسنده : ? | ( نظرات )

سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن  همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان مبارک باد...
“مادر” واژه ایست سرشار از امید و عشق
واژه ای شیرین و مهربان که از ژرفای جان بر می آید
روزت مبارک مادر جان...


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آثار جورج اورول، هرمان هسه، فوئنتس و بردبری در نمایشگاه بهاری کتاب
چهار شنبه 27 فروردين 1393 ساعت 17:1 | بازدید : 272 | نویسنده : ? | ( نظرات )

آثاری از جورج اورول، هرمان هسه، کارلوس فوئنتس و ری بردبری و همچنین سه عنوان کتاب در حوزه نقد ادبی از سوی نشر ماهی به نمایشگاه بهاری کتاب تهران می‌رسند.آثار جورج اورول، هرمان هسه، فوئنتس و بردبری در بهار کتاب

آثاری از جورج اورول، هرمان هسه، کارلوس فوئنتس و ری بردبری و همچنین سه عنوان کتاب«مزرعه‌ حیوانات» اثر مشهور جورج اورول با ترجمه احمد کسایی‌پور و با تصویرگری رالف استیدمن، کارتونیست مشهور بریتانیایی، «خواب نی‌لبک» نوشته هرمان هسه با ترجمه سروش حبیبی، «گرینگوی پیر» نوشته کارلوس فوئنتس با ترجمه عباس کوثری (که نشر ماهی پیش از این دو کتاب «کنستانسیا» و «زندانی لاس‌لوماس» را از همین نویسنده و مترجم منتشر کرده است)، «ساحره‌ سرگردان» مجموعه داستان کوتاهی از ری بردبری نویسنده آمریکایی با ترجمه پرویز دوایی و «بانوی بهشتی» مجموعه 6 داستان از 6 نویسنده لهستانی با ترجمه روشن وزیری، کتاب‌هایی هستند که در حوزه ادبیات داستانی منتشر می‌شوند.

در حوزه نقد ادبی هم کتاب‌های «هرمنوتیک» نوشته ژان گروندن و ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، «شکسپیر» نوشته جرمین گریر و ترجمه عبدالله کوثری از مجموعه «بزرگان گذشته» چاپ انتشارات آکسفورد و «درآمدی بر زیباشناسی اسلامی» جلد چهارم از مجموعه «هنر و زیباشناسی» نوشته الیور لیمن و با ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی کتاب‌های تازه نشر ماهی در نمایشگاه کتاب تهران خواهند بود.

این ناشر آثاری را نیز در حوزه‌های دیگر آماده عرضه در نمایشگاه کتاب تهران دارد./ در حوزه نقد ادبی از سوی نشر ماهی به نمایشگاه بهاری کتاب تهران می‌رسند.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به مناسبت بزرگداشت
دو شنبه 25 فروردين 1393 ساعت 17:37 | بازدید : 277 | نویسنده : ? | ( نظرات )

روز بزرگداشت عطار نیشابوری

زندگی:

نام او «محمّد»، لقبش «فریدالدّین» و کنیه‌اش «ابوحامد» بود و در شعرهایش بیشتر عطّار و گاهی نیز فرید تخلص کرده‌است. نام پدر عطّار ابراهیم کدکنی (با کنیهٔ ابوبکر) و نام مادرش رابعه بود.

او که داروسازی و عرفان را از شیخ مجدالدّین بغدادی فعطار نیشابوریرا گرفته‌بود، به کار عطاری و درمان بیماران می‌پرداخت.

او را از اهل سنت دانسته‌اند،

عطار در نگاه دیگران:

وی یکی از پرکارترین شاعران ایرانی به شمار می‌رود و بنا به نظر عارفان در زمینه عرفانی از مرتبه‌ای بالا برخوردار بوده‌است؛ چنانکه مولوی درباره او می‌فرماید:

آثار:

آثار مسلم عطار طبق تحقیقات دقیق محمدرضا شفیعی کدکنی بدین شرح است: اسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختارنامه، تذکرةالاولیا، دیوان اشعار.

برچسب‌ها: روز عطار نیشابوری ,

موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اسدالله امرایی با «بهترین بچه عالم» در غرفه کتاب
دو شنبه 25 فروردين 1393 ساعت 14:18 | بازدید : 163 | نویسنده : ? | ( نظرات )

مجموعه‌ای از داستان‌های بسیار کوتاه نویسندگان جهان از جمله ریموند کارور، مارگارت اوت‌وود، جان آپدایک و هاینریش بل در کتابی با عنوان «بهترین بچه عالم» منتشر می‌شود.

مجموعه‌ای از داستان‌های خیلی کوتاه از نویسندگان مطرح جهان در کتابی با عنوان «بهترین بچه عالم» منتشر شد. اسدالله امرایی این کتاب را به فارسی برگردانده است و جیمز توماس گردآورنده این داستان‌هاست.

در مجموعه «بهترین بچه عالم» داستان‌هایی از برخی نویسندگان مطرح جهان از جمله ریموند کارور، مارگارت اوت‌وود، خولیو کورتاسار، جان آپدایک و هاینریش بل گنجانده شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «بچه توی ننو کنار تخت خواب بود. باشلق و لباس سر هم سفیدی داشت. ننو را تازه رنگ زده بودند. دور آن روبان آبی خیلی کم رنگی بسته بودند و توی ننو تشکچه آبی بود. سه خواهر کوچک و مادر که تازه از رختخواب بلند شده بود و هنوز حالش به جا نبود، همراه با مادربزرگ دور بچه را گرفتند و او را تماشا می‌کردند که خیره نگاه می‌کرد و گاهی مشت خود را به دهان می‌برد. نمی‌خندید و لبخند هم نمی‌زد اما گاه و بی‌گاه پلک می‌زد و هر وقت یکی از دخترها چانه او را بازی می‌داد، زبانش را بیرون می‌آورد و پس می‌کشید.»

نشر «شولا» و «رسانش» نیز در سال‌های گذشته این کتاب را با ترجمه امرایی منتشر کرده بودند.

مجموعه «بهترین بچه عالم» با ترجمه امرایی در 194 صفحه، با شمارگان 500 نسخه و به بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی نشر قطره به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها: اسدالله امرایی ,

موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جواد محقق از انتشار کتاب جدیدش با عنوان «دویدم و دویدم» توسط انتشارات مدرسه برای خردسالان خبر داد
شنبه 23 فروردين 1393 ساعت 17:27 | بازدید : 225 | نویسنده : ? | ( نظرات )

جواد محقق از انتشار کتاب جدیدش با عنوان «دویدم و دویدم» توسط انتشارات مدرسه برای خردسالان خبر داد و افزود: این کتاب مجموعه‌ای از 12 قطعه شعر است که برخی از آن‌ها پیش از این در مجلات کودک چاپ شده بود.

این نویسنده و شاعر با اشاره به این‌که مدت زیادی است که در حوزه خردسال فعالیت می‌کند، ادامه داد: در این کتاب سوژه‎‌های مختلفی مانند باغ، مدرسه و خیابان وجود دارد و در هر کدام از شعرها برای افزایش شناخت خردسالان توضیحاتی درباره آن مکان‌ها آورده شده است.

وی گفت: مجموعه شعر دیگری هم برای نوجوانان با موضوع دفاع مقدس تهیه کرده‌ام که به‌زودی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

محقق افزود: این مجموعه شامل 18 قطعه شعر است که برخی از آن‌ها پیش از این در کتاب‌های درسی و مجلات کودک و نوجوان منتشر شده بود.
وی در پایان به پژوهشش درباره تذکره عالمان شاعر اشاره کرد و گفت: بعد از 15 سال پژوهش، یک مجموعه 24 جلدی با عنوان «تذکره علمای شاعر و شعرای عالم» تالیف کرده‌ام که نخستین جلد از آن به تفکیک استانی به‌زودی منتشر خواهد شد.

محقق انتشار بیش از 30 عنوان کتاب را در کارنامه خود دارد که از آن‌جمله می‌توان به «قصۀ مرد بزرگ پاپتي»، «مردي چو آفتاب»، «با آخرين رسول»، «تاوان عشق»، «مثل من به انتظار»، «قدر استاد»، «علم و ايمان در گفت‌وگو با دانشمندان»، «ياد ماندگار»، «معلمان خوب من»، «گزيدۀ شعرها»، «آن بهار مهربان»، «علي امير غدير»، «امين قافلۀ وحي»، «خواب خوب»، «در خانۀ ما»، «مرد فردا»، «دوغ و دروغ»، «باران بهانه بود»، «شكفتن در آتش»، «پشت پلك پنجره»، «هم سرو، هم صنوبر»، «كلمات در خط مقدم»، «بيداري كلمات»، «در كوچه‌هاي كرايوا » و «كلمات در خط مقدم» اشاره کرد.

برچسب‌ها: جواد محقق ,

موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نخستین جلد از کتاب شعر «میوه‌های خوشمزه چه طعم خوبی داره» اثر مرضیه صادق توسط انتشارات نقش نگین منتش
دو شنبه 18 فروردين 1393 ساعت 10:58 | بازدید : 227 | نویسنده : ? | ( نظرات )

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ نخستین جلد از کتاب «میوه‌های خوشمزه چه طعم خوبی داره» میوه های مختلفی مانند «توت‌فرنگی»، «گیلاس»، «آلبالو»، «طالبی»، «هندوانه»، «موز»، «گلابی»، «هلو»، «انجیر» و «انگور» را در قالب شعر برای کودکان گروه سنی «الف» و «ب» معرفی می‌کند. 

در یکی از این اشعار می‌خوانیم: تصویر کتاب
«باز اومده تابستان
این فصل گرم و سوزان
خورشیدخانم بی‌تابه
روی زمین می‌تابه
گرمای تابستونه
میوه را می‌رسونه
بچه‌ها من گرمکم
شکل طالبی یک کم
از راه میام تابستونا
دوست شمام آی بچه‌ها
گرمک دوست خربزه ست
مفیده و خوشمزه ست»

مرضیه صادق، نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان است. از وی آثاری مانند «شاهزاده کوچولو»، «حضرت رقیه(س)، دختر امام حسین(ع)» و «هدیه به مادربزرگ» منتشر شده است.

موسسه انتشارات نقش نگین، نخستین جلد کتاب «میوه‌های خوشمزه چه طعم خوبی داره» را در قالب 11 صفحه با شمارگان هزار نسخه در قطع خشتی منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با بهای 30 هزار ریال خریداری کنند


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


محتوا و ساختار دو اصل جهانی‌شدن کتاب کودک
دو شنبه 18 فروردين 1393 ساعت 10:56 | بازدید : 232 | نویسنده : ? | ( نظرات )

حسن دولت‌آبادی به مناسبت 14 فروردین، روز جهانی کتاب کودک، با اشاره به نگاه دنیا از زمان‌های گذشته نسبت به کودکان اظهار کرد: تا قبل از قرن بیستم نگاه جدی به کودکان وجود نداشت و بیشتر به عنوان موجود زایدی به آن‌ها نگریسته می‌شد که باید کنار گذاشته می‌شدند و این موضوع به وضوح در فیلم‌های مربوط به آن برهه زمانی مشخص است.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: با پیدایش روانشناسی به شیوه علمی و روانشناسی کودک به شکل خاص، نگاه‌ها عوض شد و کودک به عنوان موجودی مظلوم، معصوم و عضوی اساسی در نظام خانواده نشان داده شد که باید مورد توجه و حمایت قرار می‌گرفت. 

وی افزود: اما به تدریج بعد از قرن بیستم با مطرح شدن سوء استفاده‌های مختلف از کودکان

دولت‌آبادی:ما به لحاظ محتوایی چیزی کم نداریم زیرا دارای فرهنگ غنی، اصالت و ریشه هستیم.

و موضوعاتی مانند حمل مواد مخدر توسط آن‌‌ها نگاه زاید به کودکان ادامه پیدا کرد.

دولت‌آبادی با اشاره به توجه به کودکان در فرهنگ اصیل ایرانی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که در گذشته ادبیات مستقل کودک وجود نداشته اما تربیت کودکان، موضوعی بوده که همواره مورد تاکید قرار داشته و در قصه‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی مطرح بوده است.

وی افزود: آموزش‌های تربیتی کودکان در دوره پیش از اسلام در ایران وجود داشته و بعد از اسلام هم توسط بزرگان دین بسیار توصیه شده است.

دولت‌آبادی یادآوری کرد: آموزش کودکان از دوران مشروطه جهت‌گیری خاصی پیدا کرد و از مکتب‌خانه‌ها به مدارس کشیده شد.

وی گفت: امروزه با مشکل اساسی در ادبیات کودک مواجه هستیم که در آموزش و تربیت کودکان هم وجود دارد و آن وجود اختلاف در میان شیوه‌های سنتی تربیت و شیوه‌های علمی است که از غرب وارد فرهنگ ما شده است.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: با وجود نقاط مثبت و منفی که در فرهنگ

دولت‌آبادی:ادبیات ما از لحاظ قصه، افسانه و اسطوره بسیار غنی است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تولید محتواهای با ارزش برای کتاب‌های کودک جهانی باشد.

سنتی تربیت کودکان در ایران وجود دارد اما شیوه‌های نوین و علمی غربی هم خالی از اشکال نیست و بسیاری از آن‌ها با فرهنگ ما هم‌خوانی نداشته و ایجاد تضاد و ناهماهنگی کرده است.

وی تصریح کرد: در ادبیات کودک باید به سمتی برویم که با تلفیق ارزش‌های سنتی مانده از گذشته و نکات مثبت روش‌های نوین علمی بتوانیم گام مهم و موثری در ماندگاری و جهانی شدن آن برداریم.

دولت‌آبادی با بیان این‌که آثار جاویدان آثاری هستند که گرچه در مقطع و مکان خاصی تولید می‌شوند اما بعد از به‌وجود آمدن متعلق به همه زمان‌ها و سرزمین‌ها خواهند بود، اظهار کرد: برای ماندگار شدن باید حرفی زد برای همه مکان‌ها و زمان‌ها و به این منظور باید ابتدا ارزش‌های خودمان را در حوزه کودک بشناسیم و سپس به همه ابعاد وجودی ساختار کودک آگاهی پیدا کرده و ساختارهای شناخته شده و مطرح جهان را شناسایی کنیم.

این نویسنده کودک و نوجوان تاکید کرد: ما به لحاظ محتوایی چیزی کم نداریم زیرا دارای فرهنگ غنی، اصالت و ریشه هستیم.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم شکل و ساختار کتاب کودک است، با وجود این‌که ساختار داستان

دولت‌آبادی:برای جهانی شدن باید سعی کنیم روش‌های نوینی در ساختار و ارایه کتاب کودک ابداع کنیم و شناخت کاملی نسبت به کودکان داشته باشیم.

کوتاه و بلند از ابتدا در ایران وجود نداشته و توسط جمال‌زاده و هدایت وارد ایران شده است، اما ادبیات ما از لحاظ قصه، افسانه و اسطوره بسیار غنی است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تولید محتواهای با ارزش برای کتاب‌های کودک جهانی باشد.

دولت‌آبادی تصریح کرد: لذا ما باید بتوانیم به درستی و با آگاهی متناسب با دانش روز شامل همه علوم مربوط به کودکان اعم از روانشناسی، جامعه‌شناسی، شناسایی نیازهای روز کودک و جامعه و استفاده از شیوه‌های نوین نوشتن و استفاده از امکانات و فناوری‌های روز مانند گرافیک و تصویرسازی برای کودکان به تولید آثار ارزشمند و ماندگار با محتوای ایرانی و جذاب در این حوزه بپردازیم.

وی افزود: برای جهانی شدن باید سعی کنیم روش‌های نوینی در ساختار و ارایه کتاب کودک ابداع کنیم و شناخت کاملی نسبت به کودکان داشته باشیم.

حسن دولت‌آبادی، نویسنده کودک و نوجوان در سال 1335 در ساری متولد شد. از وی آثار فراوان و ارزشمندی مانند مجموعه سی جلدی «نمایشنامه‌های آسان»، «گربه و پلنگ»، «روباه به مهمانی می‌رود» و «پل» منتشر شده است._


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 410
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 14

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 26
:: بازدید هفته : 45
:: بازدید ماه : 455
:: بازدید سال : 3724
:: بازدید کلی : 211932